• 1403/07/24 - 14:23
  • تعداد بازدید خبر : 6
  • زمان مطالعه: 1 دقیقه

نان کامل و اثرات مفید آن بر سلامتی

بهترین نانی که از آرد گندم می توان تهیه کرد، نان کامل است. نان کامل از آردی تهیه می شود که هر سه بخش دانه گندم (میوس، جوانه ، آندوسپرم) در آن حفظ می شود و چنین نانی از پروتئین کلسیم، آهن و ویتامین بالایی برخوردار بوده و قادر است بخش بسیاری از نیازهای جامعه به مواد مغذی را تأمین کنند

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنگرود:
بهترین نانی که از آرد گندم می توان تهیه کرد، نان کامل است. نان کامل از آردی تهیه می شود که هر سه بخش دانه گندم (میوس، جوانه ، آندوسپرم) در آن حفظ می شود و چنین نانی از پروتئین کلسیم، آهن و ویتامین بالایی برخوردار بوده و قادر است بخش بسیاری از نیازهای جامعه به مواد مغذی را تأمین کنند.
همچنین نان کامل از منابع اصلی تأمین غییر است که وجود آن در تضمین کار کرد طبیعی دستگاه گوارش انسان ضروری است. مصرف خلات کامل کامش خطر بیماری های دیابت، بیماری های قلبی عروقی چاقی بیماری های گوارشی مشکلات متابولیکی و برخی از سرطان ها را به دنبال دارد. اها با وجود فواید بسیاری که نان کامل دارد، درصد بالای سبوس گیری و حذف جنین در تولید آرد برای انواع نان های ستی و فانتزی رخ می دهد.
در دهه های اخیر، مصرف نان سفید افزایش یافته است. در حالی که این نوع نان نه تنها ارزش غذایی مناسبی ندارد بلکه به عنوان یکی از عوامل اصلی بیماری هایی مانند سره تغذیه مشکلات گوارشی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و چاقی در کشور محسوب می شود. مصرف زیاد نان سفید هزینه های بهداشتی و درمانی را بالا می برد وکیفیت زندگی را کاهش می دهد.
 
فواید مصرف نان کامل در مقایسه با نان سفید:
 
بهبود سلامت دستگاه گوارش
پیشگیری از اضافه وزن و چاقی با کاهش اشتها و ایجاد حس سیری
کاهش چربی خون
کاهش ابتلا به پرفشاری خون تنظیم قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت
کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی
پیشگیری و بهبود بیماری کبد چرب
کاهش خطر ابتلا به سرطان
پیشگیری از کم خونی فقر آهن
پیشگیری از پیوست
  • گروه خبری : اخبار شبکه بهداشت و درمان لنگرود,اخبار اختصاصی,اطلاعیه ها
  • کد خبر : 130066
کلمات کلیدی

تعداد نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

آخرین بروز رسانی : 1403/07/24 14:23